Tips om een gezond gewicht te krijgen en te behouden

26 mei 2014: een volgende mijlpaal in het bestaan van mijn blog Puur Wilma. Voor het eerst houd ik vanavond een presentatie over mijn motivatie om door middel van de Paleo leefstijl een gezond gewicht te krijgen en te behouden. Voor deze presentatie heb ik mij bewust afgevraagd wat mijn beweegredenen waren in april 2013 om aan mijn gewicht en gezondheid te gaan werken. Ik kwam op maar liefst 26 tips, die ik ga delen.

Op mijn Facebookpagina vroeg ik vervolgens of mijn fans ook interesse zouden hebben in deze tips. De reacties waren overweldigend. Dat sterkt mij in het idee dat er veel mensen zijn die worstelen met de juiste handvatten om aan dit vraagstuk te werken. Dus ik heb besloten om vanaf nu dagelijks 2 tips prijs te geven.

Zo hebben mijn volgers over 2 weken alle tips in handen om aan de slag te gaan. Het is misschien onmogelijk om direct alle tips in praktijk te brengen, maar als je eens begint met een aantal tips die voor jou het meest aansprekend en werkbaar zijn, en je voegt steeds wat tips toe aan je dagelijkse praktijk, dan weet ik zeker dat jij uiteindelijk ook jouw doel gaat bereiken: een gezond gewicht krijgen en behouden!

Tip 1: Schrijf je begingewicht op, weeg elke dag en schrijf 1x per week je gewicht opnieuw op.

Tip 2: Begrijp hoe je bloedsuikerspiegel werkt; houd deze stabiel over de dag verdeeld. Dit behoeft nadere uitleg, die ik op een later moment nader zal uitwerken.

Tip 3: Als je doel is om af te vallen, zorg dan dat elke dag je spieren worden geactiveerd, iedere dag 15 minuten grote spiergroepen trainen (benen afgewisseld met armen, buik en planken).

Tip 4: Verzorg je huid van buitenaf, hoe meer aandacht je besteedt aan je lijf, hoe bewuster de keuzes die je maakt qua eten. Koop bij De Tuinen bodyslank crème  of cellulitisgel. Werkt het niet fysiek, dan in ieder geval wel mentaal 😉

Tip 5: Kort geluk > lange pijn; Korte pijn > lang geluk (wat ik hier mee bedoel, lees je hier uitgebreider)

Tip 6: Emotie eten: neem geen eten maar ga iets anders doen (wandelen, lezen, douchen) en voel daarna hoe trots je op jezelf bent dat je niet de snoepkast in bent gedoken.

Tip 7: Eet bij iedere maaltijd 100 gram eiwitten (vlees, vis, eieren) en eet bij iedere maaltijd voldoende groenten. Beperk het aantal koolhydraten (aardappelen, brood, pasta, rijst).

Tip 8: Bak warme maaltijden altijd in kokosolie; gebruik in koude gerechten olijfolie. Gezonde vetten zijn goed voor een mens!

Tip 9: Experimenteer met kruiden, ingrediënten en combineer voeding waarvan je niet meteen denkt dat dat past: zuur-vet-zoet-bitter- etc.

Tip 10: Kijk naar kant en klaar gerechten (verpakkingen, restaurants), kijk af welke smaken ze combineren en zet dat recept zelf om met gebruikmaking van gezonde en pure ingrediënten.

Tip 11: Als je neiging hebt naar de snoepkast te lopen, zet een kop thee: koop 15 soorten thee (groen, wit, zwart) en varieer hier mee.

Tip 12: Vermijd zoveel mogelijk alle E-nummers, light producten en suiker. Hoe verser en puurder de producten, hoe beter. Over lightproducten: alles wat light gemaakt is, is dermate bewerkt en voorzien van andere toevoegingen die je niet wil consumeren, dat je die écht beter kunt laten staan. Neem als je er niet onder uit kunt, dan nog liever de volle variant.

Tip 13: Als je een snaaimoment hebt, neem dan handje ongebrande ongezouten noten of een stuk pure chocolade (liefst minimaal 70% cacao). Dat zijn gezonde tussendoortjes, die mij in ieder geval geen negatief effect brengen. Uiteraard geldt voor deze tip: alles met mate.

Tip 14: Trotseer de kou. Het is een fabeltje dat je een kou kan oplopen doordat je zonder jas naar buiten gaat. Als je in je shirt de kou in stapt, gaat je lijf juist aan het werk met het immuunsysteem. Vroeger had ik het altijd koud, nu ben ik daar vanaf.

Tip 15: Als je een snackmaaltijd hebt (patat, pizza, pannenkoeken), eet er dan altijd rauwe groenten bij (komkommer, sla). Dit heeft een gunstig effect op het verwerken van de vetten.

Tip 16: 80% van je immuunsysteem zit rondom je darmen, vandaar dat detoxen zo belangrijk is. Hoe meer je je lijf belast met stoffen die je lichaam niet goed kan verwerken (zoals E-nummers en toevoegingen), hoe slechter je darmen de goede voedingsstoffen kunnen verwerken. Dit pleit voor puur eten, zonder zakjes en pakjes. Veel verse groenten en fruit is het devies.

Tip 17: Als je alcohol drinkt, neem dan wijn in plaats van bier. In bier zit gerst (= tarwe) en is niet goed voor de mens. Wijn is gefermenteerd fruit en dus veel beter voor ons. Alles met mate natuurlijk 😉

Tip 18: Drink voldoende water. Naast thee en koffie bijvoorbeeld (zonder toevoegingen uiteraard). Maar vooral water blijft belangrijk, ik las laatst deze opmerking: ‘de ramen lap je ook niet met slootwater’. Je organen worden het beste gereinigd met (zuiver) water.

Tip 19: Neem voldoende slaap: je organen hebben tijd en rust nodig om de processen uit te voeren die goed zijn voor je gezondheid. Bij te weinig slaap gebeurt er te weinig.

Tip 20: Lees zoveel mogelijk over gezonde voeding. Wordt lid van een aantal groepen op Facebook met wetenswaardigheden, recepten etc. zodat je steeds beter begrijpt waar je mee bezig bent en hoe je lichaam werkt. Vraag je je iets af, google, en beoordeel de verschillende dingen die je leest tot een voor jou aannemelijk verhaal. Twijfel je, stel de vraag eens in een actief blog over gezond eten. Je vindt hier een aantal goede websites met actieve Facebookpagina’s.

Tip 21: Luister naar je eigen lijf. Eet je iets en voelt het goed, dan lekker doorgaan! Eet je iets en voel je je daarna opgeblazen, moe of valt het zwaar op de maag, dan eens een tijdje vermijden. Sinds ik een aantal maanden streng Paleo heb gevolgd, voelt mijn lijf als een mengpaneel en ik zit aan de knoppen: mijn lijf is ‘schoon’. Als ik iets eet wat me niet goed bekomt, voel ik dat vrij snel. En weet ik dus dat ik daar voorzichtig mee moet zijn. Of ik maak de bewuste keuze om de gevolgen te ‘nemen’ als ik iets echt lekker vind.

Tip 22: Ga 1x per maand naar een masseuse (of zo vaak je kunt betalen): een lekkere massage kan emotionele of lichamelijke blokkades opheffen. Sinds ik 2x per week bootcamp, laat ik graag mijn masseuse mijn benen verwennen, vooral de kuiten worden lekker los op die manier.

Tip 23: Regeren is vooruitzien: laat je niet verrassen als je druk bent of op pad gaat. Koop zoveel mogelijk groenten en eiwitten, zodat je altijd iets kunt maken. En bak op een rustige zondag wat bananenbrood of noten amandelcake en vries dit in porties in. Neem onderweg altijd een bakje ongezouten, ongebrande noten mee en een flesje water.

Tip 24: Eet per dag 3 (niet meer!) paranoten (deze bevatten veel seleen, mineralen en aminozuren, antioxidanten, goed tegen kanker, goed voor huid en hart).

Tip 25: Eet van deze gezonde producten wekelijks: eieren, broccoli, avocado, zalm, groene thee, kokosolie, blauwe bessen, boerenkool, knoflook, kaneel, kurkuma, walnoten, gember. Ieder van deze voedingsmiddelen heeft z’n eigen krachtige waarde.

Tip 26: Maak van elke maaltijd een feestje, zowel qua opmaak als qua aandacht voor het opeten ervan.

>>> een gezonde geest in een gezond lichaam <<<

Bij aanvang van deze reeks heb ik je 26 tips beloofd. Die heb je nu. Maar inmiddels borrelen er al weer nieuwe tips omhoog, dus misschien breid ik de lijst nog verder uit. Laat me weten of je interesse hebt!

 

 

 

 

 

 

 

21 gedachten over “Tips om een gezond gewicht te krijgen en te behouden

    1. Wilma Tijssen Bericht auteur

      Hallo Lucy,

      Ik kom nooit in de sportschool 😉
      Koop een paar dumbells, en doe hiermee biceps, triceps en schouders. En doe squats voor de benen. En buikspieroefeningen. En oefen met ‘planken’. Ik ben van plan om spoedig een paar korte video’s te maken met basisoefeningen voor opbouw van spiermassa. Succes!

      Groeten van Wilma

      Reageren
  1. Sonja

    Heb je een tijdje geleden ontmoet op een workshop en ben niet alleen onder de indruk van jouw resultaat, maar ook van je nuchtere inzet. Vind de tips nu al motiverend. Blijf alsjeblieft zo doorgaan!

    Reageren
    1. Wilma Tijssen Bericht auteur

      Hoi Sonja,

      Dank voor je enthousiaste reactie, daar word ik blij van.
      Ik heb niet helemaal voor de geest op welke workshop wij elkaar hebben ontmoet?!
      Ik ga zeker door met m’n tips, ik merk dat er ontzettend veel behoefte aan is.
      Als ik kan bijdragen aan een gezonder Nederland, dan doe ik dat graag.

      Groeten van Wilma

      Reageren
  2. Cathrien

    Tip 7 eet bij iedere maaltijd 100gr eiwitten dat is dus 300gr. per dag ? Ondanks dat ik vlees vis en eieren kom ik niet aan 300gr. Per dag. Nu mijn vraag is het echt 100gr. Per maaltijd.
    Ik vind de blog met tips geweldig.
    Vr..gr.Cathrien

    Reageren
    1. Wilma Tijssen Bericht auteur

      Hallo Cathrien,

      Wat goed dat je jouw vraag stelt. Iedere tip behoeft best wat nadere toelichting. De tips heb ik samengesteld voor een workshop, waarbij ik een en ander kan nuanceren.
      De tip van 100 gram eiwitten per maaltijd is bedoeld om er voor te zorgen dat je bij elke maaltijd verzadigd raakt. En kan ook niet los gezien worden van een beperking van koolhydraten en moet ook zeker gezien worden in combinatie met een grote hoeveelheid groenten. Als je lichaam in balans is, kan je ook toe met een kleinere hoeveelheid eiwitten. En mijn tip is ook altijd: luister naar je eigen lichaam. Als je met minder eiwitten toekunt, is het natuurlijk ook goed. Als je dan maar niet na korte tijd opnieuw trek krijgt. Als je veel sport (krachttraining), heeft je lijf meer eiwitten nodig dan een lichaam in rust.
      Kortom, ga er met verstand mee om, dat geldt overigens voor al mijn tips.

      Ik vind het leuk om van je te horen dat je mijn blog met tips geweldig vindt. Daar doe ik het voor. Ik krijg er veel positieve reacties op, wat mij sterkt in het idee dat er veel behoefte is aan ondersteuning naar een gezondere leefstijl.

      Groeten van Wilma

      Reageren
  3. Addy

    Hallo Wilma, Ik merk dat ik het lezen van stukken over Paleo interessant begin te vinden. Nu lees ik in vele recepten het gebruik van noten/ zaden en bv vis. Nu houd ik niet van beide. De structuur van de voeding en smaken geven me geen fijn gevoel. Zijn er alternatieven? Kom zo wel aan de juiste voedingstoffen?

    groet,
    Addy

    Reageren
    1. Wilma Tijssen Bericht auteur

      Hallo Addy,

      Leuk dat je interesse hebt in Paleo, het heeft mij veel goeds gebracht.
      Nu bestaat het paleo voedingspatroon wel uit vaak uit vlees, vis, noten, zaden, groenten en fruit. Noten zijn een rijke bronnen van allerlei vitaminen en mineralen, en vis levert belangrijke hoeveelheden en verhoudingen vetten (bijv. omega vetzuren). De structuur van deze voedingsmiddelen is natuurlijk naar wens aan te passen (vis bijv. gestoomd, gebakken, rauw …). Noten kun je ook vermalen, of in z’n hele vorm eten. Je kunt misschien ook eens beginnen met vlees en veel groenten, afwisseling is hierbij wel noodzakelijk. Ook eieren zijn natuurlijk een belangrijke bron van eiwitten. Qua vetten is kokosolie heel gezond om in te bakken en olijfolie in bijv. salades. Je kunt evt. aanvullen met supplementen (visolie bijvoorbeeld), maar kies dan wel voor een goede kwaliteit supplementen. Ik ben geen voedingsdeskundige (slechts ervaringsdeskundige) dus als je echt hulp zou willen met een voedingspatroon dat voldoet aan jouw voorkeuren, dan zou je je eens tot een voedingsdeskundige kunnen wenden die werkt volgens het paleo principe (of in ieder geval natuurvoedingsdeskundige is).
      Succes!

      groeten van Wilma

      Reageren
  4. Cathrien

    Ongebrande noten kun je die ook als toetje nemen met een kopje thee na het diner? Ik had nl. Ergens gelezen 2 uur voor of na de maaltijd ivm slechte opname van de mineralen .

    Groet Cathrien.

    Reageren
  5. mevr Yvonne Wellinghoff-van Houtum

    Hallo Wilma, complimenten voor je heldere en duidelijke website! Ik ben zelf enige tijd met Paleo bezig en ik heb veel aan je tips, vooral waar het gaat over afvallen en training. Ook je nuchtere manier van benaderen spreekt me aan. Wat me opvalt is dat je ervoor kiest om bepaalde voedingsmiddelen die niet paleo zijn toch (met mate?) in je voedingspatroon te houden. Dan heb ik het over haver (een graansoort ofschoon geen gluten) en ik zag ook gewoon een recept voor erwtensoep staan (peulvruchten). Ergens wel een beetje tot mijn opluchting want ik smokkel ook af en toe met dit soort gezonde ‘afwijkingen’. Wat dat betreft ben ik misschien meer ‘soft’-hormoonfactor adept dan paleo (Ralph Moorman houdt wel glutenvrije graansoorten en mate mate peulvruchten in zijn voedingsadvies) Hoe zie jij dit?

    Reageren
    1. Wilma Tijssen Bericht auteur

      Hoi Yvonne,

      Dank voor je complimenten. Ik heb er veel plezier in om mijn ervaringen en recepten te delen.

      Toen ik vorig jaar met Paleo begon, was ik heel streng, 100% Paleo. Daarmee heb ik mijn streefgewicht bereikt, althans ver daaronder zonder moeite. Wat mij positief verraste, is dat ik ook grote gezondheidsvoordelen heb ervaren. Die stimuleren mij om door te gaan met het Paleo voedingspatroon. Ik experimenteer nu inderdaad ook met voedingsmiddelen die ik zie in andere gezondheidsstromingen, zoals hormoonfactor en voedselzandloper. Ik beschouw mijn lichaam als een soort mengpaneel en ik zit aan de knoppen. Nu ik door de strenge Paleo ‘schoon’ ben voor mijn gevoel, kan ik experimenteren met voedingsmiddelen. Voelt het goed, dan houd ik het erin. Wordt ik er minder fit van, dan stop ik er weer mee. Als je zo’n zuiver lichaam hebt, voel je heel snel wat iets nieuws met je doet.

      Ik mag alles eten. Soms krijg ik de vraag ‘mag dat wel met paleo?’ Ik zeg altijd ‘luister naar je lichaam’. Voelt het goed: doorgaan. Voelt het niet goed: stoppen.

      Heel veel leesplezier op mijn website, en heb je vragen, stel ze gerust!

      Groeten van Wilma

      Reageren
    1. Wilma Tijssen Bericht auteur

      Hoi Rita,

      In mijn tip verwijs ik naar een subpagina op mijn website over noten. Daar staat het ook in, maar paranoten bevatten bovenmatig veel selenium. Teveel hiervan veroorzaakt misselijkheid en buikpijn en is niet goed voor je lichaam.

      Groeten van Wilma

      Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *