Paleo op vakantie

Veel mensen vinden het lastig om tijdens de vakantie een gezond eetpatroon voort te zetten. Het is dan ook meer dan eens, dan je thuiskomt na 3 weken buitenland met een paar extra vakantiekilo’s erbij. Die jou dan vervolgens de grootste moeite kosten om er weer af te krijgen.

Waarom niet gewoon een beetje je gewicht in de hand houden tijdens je vakantie? Het is echt geen straf om op zoek te gaan naar mogelijkheden voor een gezonde maaltijd. Ik ben zelf al een aantal jaren fan van Spanje. Daar zijn zoveel producten te vinden die in een gezonde eetstijl passen! Denk aan de lekkerste olijfolie, olijven, verse vis, groenten (tomaten, courgettes, uien), vlees. Ook noten zijn prima verkrijgbaar in Spanje. Op de markt hebben ze kramen vol met verse noten, olijven etc.

Verder is het belangrijk om in beweging te blijven. Wat ik doe is mijn sport attributen – zoals dumbells van 2 kilo, springtouw, elastieken, slingtrainer – meenemen op vakantie. Ik zet iedere ochtend de wekker om 7.45 uur, als je laat opstaat is het veel te warm om te sporten. Ik drink een glas koud water, dat stimuleert de verbranding, en dan doe ik 15 minuten oslingtrainerefeningen voor benen, armen, rug, buik. Zoals squats, lunges, oefeningen met de slingtrainer (die hang je gewoon in een boom), oefeningen met de dumbells, planken, push-ups, dippen, touwtje springen. Gebruik vooral alles om je heen, zoals hekjes, bomen, etc. Die 15 minuten zijn zo voorbij en zorgen ervoor dat je de hele dag restverbranding houdt, en dat je dus wat meer gelegenheid hebt voor een wijntje of een hapje.

Welke dingen doe ik ‘’Paleo’’ tijdens de vakantie:

  • Ontbijt: 100% Paleo: een goede start van de dag is belangrijk; bijvoorbeeld Griekse yoghurt met van huis meegebrachte havervlokken en gebroken lijnzaad, aangevuld met fruit; of gebakken eieren met bacon, aangevuld met een banaan; ontbijt
  • Lunch: 100% Paleo: met dat warme weer heb ik sowieso niet veel trek in zware kost. Dus ik maak vaak een lekkere salade met vis, vlees, etc. De variatie voor een salade is oneindig;
  • 15 minuten per dag beweging (HIIT: High Intensity Interval Training, voor omschrijving van oefeningen zie hierboven);
  • Tijdens een stranddag: 8 ‘’baantjes’’ zwemmen in de zee;
  • Veel water drinken (naar het strand het liefst met een spuitje citroensap door het water).

dippen pushup touwtje springen

 

 

 

 

Welke dingen doe ik ‘’niet-Paleo’’ tijdens de vakantie:

  • Dit jaar heb ik de avondmaaltijd meegegeten met mijn gezin (vorig jaar heb ik mij strikt aan de Paleo voorschriften gehouden). Dat betekende bijvoorbeeld aardappelballetjes in de skottelbraai, gecombineerd met vlees en groenten. Of pasta met gehakt, saus en geraspte kaas. Zowel aardappel als pasta past niet in een paleo eetstijl, maar heb ik dus tosangriach gegeten;
  • Eind van de middag een paar glaasjes witte wijn. Heerlijk, lekker relaxen met dat mooie weer en een ijskoud wijntje;
  • Bij het wijntje een lekker chippie. In Spanje heb je van die lekkere chips in olijfolie gebakken, heb ik het idee dat het toch gezond is 😉
  • ’s avonds op terrasjes een lekkere mojito, sangria of een ijsje;

eieren salade 1 salade 2 tonijn lunch zalm

Waar het wat mij betreft op neerkomt, is balans: doe een aantal dingen die de balans de goede kant uit laten slaan (bewegen, gezond ontbijten) en daar tegenover kan je dan ook een aantal dingen doen die de balans iets in de verkeerde richting trekken (wijntje, chippie, borrel). Maar vooral: genieten!!! De psyche is van grote invloed op je totale welbevinden, ook dat telt mee in een vitaal lichaam.

Voor mij heeft het in ieder geval geresulteerd in exact hetzelfde gewicht vóór vertrek als na thuiskomst. En daar ben ik dan ook weer blij mee, geen ‘’vakantiekilo-stress’’!!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *